Udvid kundesegmentet med B2B
B2B er forkortelsen for business-to-business. Helt simpelt betyder det salg af varer eller ydelser til andre virksomheder. Typisk har virksomheder fokus på at sælge til private kunder, men der er et stort marked derudover. Virksomheder skal også have malet, have nye computere eller have printerpapir og så videre.
B2B markedsføring
Markedsføring kan være specielt komplekst, hvis man sælger sine varer og/eller ydeleser til andre virksomheder frem for til private kunder. Processen er mere kompleks, da der typisk er flere interessenter involveret på begge sider af handlen. Derfor kan det specielt for mindre virksomheder være en rigtig god idé at få professionel hjælp til B2B markedsføring.
Hvad skal man gøre?
Markedsføring til andre virksomheder følger mestensdel samme retningslinier som markedsføring til private kunder, dog er sigtet mere målrettet. Man vil typisk se på følgende processer, når man planlægger at markedsføre til virksomheder: strategiudvikling, SEO, GoogleAdWords, inbound marketing og marketing automation.
Hvordan skal man gøre?
Kort fortalt er der fokus på, hvilke platforme man vil anvende, hvordan de skal anvendes, og hvornår de skal anvendes. Derudover er der fokus på at få mest muligt ud af virksomhedens hjemmeside. Dette gøres blandt andet ved søgemaskineoptimering (SEO), betalte ord (GoogleAdWords) og brug af de informationer, der kommer fra brugernes færden på hjemmesiden.
Virksomhedens hjemmeside er vigtig
Nogle virksomheder undervurderer betydningen af en god hjemmeside. Ikke blot er det derigennem megen kontakt opnås med potentielle kunder, men det er også fuldstændig normalt at foretage en internet søgning af virksomheder, man er interesseret i at gøre forretninger med. For at have en chance for at få en god placering i en internet søgning er det nødvendigt, at man har fokus på SEO. Det kan også være nødvendigt at bruge GoogleAdWords for at forbedre ens placering på søgelisten.
Viden er magt
En del virksomheder er muligvis ikke klar over, hvor megen viden, der gemmer sig i statistikerne fra deres hjemmeside. Det er simpelthen en guldgruppe for dem, der forstår at benytte disse informationer. Ved hjælp af for eksempel cookies kan man blandt andet sende reklamemateriale til folk, der har udvist interesse for et bestemt produkt.
Endnu en god grund til at tage konstruktionen af firmaets hjemmeside alvorligt. Der findes alt for mange virkelig dårlige virksomhedshjemmesider, og det er spild af et stort potentiale. Få eventuelt en professionel til at vurdere jeres hjemmeside.
Hvem kan have glæde af B2B markedsføring?
Alle typer virksomheder, der har et produkt eller en ydelse, der potentielt er interessant for andre virksomheder kan med fordel bruge business-to-business markedsføring. B2B marketing kan udvide virksomhedens kundesegment, og dermed på sigt være med til at sikre virksomhedens vækst og overlevelse.
Hvor er der hjælp til B2B markedsføring?
Der findes en række virksomheder, der tilbyder hjælp til dette. En af dem er Wemarket.dk. De tilbyder professionel hjælp til B2B marketing. Med mindre ens virksomhed er så stor, at den har en marketingsafdeling, så kan det være en rigtig god idé at købe ad hoc opgaver fra firmaer med de rette kompetencer.